PijnwijzerOnline

Contact | Sitemap | » Bayer Global

Je hebt een verstuiking of verrekking

Je hebt een verstuiking of verrekking

Tijdens het tennissen een verkeerde beweging gemaakt en nu een pijnlijke enkel? Grote kans dat je iets hebt verstuikt, verrekt of verzwikt. Of nog erger, je hebt een scheurtje in je spier opgelopen.

  • Een verrekking voel je over de hele lengte van de spier. Je kunt geen precies plekje aanwijzen waar de pijn zit. Meestal wordt de plek niet blauw en is er ook geen zwelling. De pijn wordt wel erger als je de spier belast.
  • Bij een verzwikkingis het weefsel rondom gewrichten beschadigd en teveel opgerekt. Door die ‘oprekking' is het gewricht instabiel.
  • Bij een verstuiking ontstaan er zelfs scheurtjes in het bindweefsel. Je voelt een hevig stekende pijn, er ontstaat een zwelling en de plek wordt blauw.
  • Bij een spierscheuring voel je meteen een vlijmscherpe pijn op een specifieke plek. Bewegen doet erg veel pijn. De plek wordt blauw. Bij een volledige scheur kun je een inkeping zien op de plek van de scheuring

Wat zijn de oorzaken?

Spieren en zachte weefsels (zoals banden) zijn niet bestand tegen plotseling hevige bewegingen. Door een val of verkeerde beweging ontstaat er daardoor een beschadiging. Vooral bij de enkels en de knieën komen verrekkingen of verstuikingen veel voor.

Als je veel sport, danst of zwaar lichamelijke arbeid verricht, heb je een wat hoger risico op dit soort blessures. Ook is de kans op spierletsel groter als je met ‘koude' spieren plotselinge bewegingen maakt.

Als je al op jonge leeftijd iets verstuikt, verzwakken de banden. Daardoor neemt de kans toe dat je ook later weer een verstuiking, verzwikking of verrekking krijgt.

Verstuiking of verrekking, wat doe je eraan?

Zo minimaliseer je de kans op een verstuiking of verrekking:

  • Zorg voor een goede warming-up als je gaat sporten of andere zwaardere inspanning gaat verrichten.
  • Probeer geen onverhoedse bewegingen te maken, neem geen onnodige risico's
  • Luister naar je lichaam, ga niet te lang door als je pijn hebt.


Zo help je een zwelling tegen te gaan:

  • Koel de betreffende plek in het eerste uur na de verstuiking of verzwikking. Dit kun je doen door het pijnlijke lichaamsdeel onder de koude kraan te houden of door er een icepack of zak met ijs op te leggen. Pas op voor bevriezing en leg altijd iets (een handdoek) tussen het ijs en je huid.
  • Leg het betreffende lichaamsdeel omhoog. Bij voorkeur hoger dan het hart. Leg hiervoor bijvoorbeeld een kussen onder je enkel als je gaat slapen of draag je arm in een mitella.
  • Vraag om een drukverband of tape. Een fysiotherapeut kan dit aanleggen.


Zo verlicht je de pijn:

  • Stop met je bezigheden en geef het verstuikte of verrekte lichaamsdeel rust. 
  • Een pijnstiller die ontstekingsremmend werkt, zoals nieuwe Aleve Select 275 of Aleve Intense 550, helpt de pijn te verzachten.


Naar de huisarts

Bezoek een arts als je denkt dat je iets verrekt of verstuikt hebt. Zeker als

  • je zoveel last hebt dat je het lichaamsdeel niet meer kan gebruiken.
  • je een erge zwelling hebt.
  • de pijn niet minder wordt.
  • je je zorgen maakt.

Met een röntgenfoto kan er vastgesteld worden of je een verstuiking of scheuring hebt. De huisarts kan je hiervoor doorverwijzen naar het ziekenhuis.

Weer bewegen

Wist je dat bewegen bijdraagt aan het sneller genezen van een verstuiking of verrekking? Door te bewegen voorkom je namelijk stijfheid en bevorder je de doorbloeding. Denk bijvoorbeeld aan het voorzichtig bewegen of rondjes draaien van de pols of de enkel. 

 

Zweepslag

Een zweepslag is een scheurtje ín of verrekking ván de spier. De term wordt vaak gebruikt omdat er sprake is van een plotselinge felle pijnscheut. Een zweepslag kan in alle spieren optreden maar komt het meest voor in de kuit en bovenbeenspieren.