PijnwijzerOnline

Contact | Sitemap | » Bayer Global

Menstruatiepijn

Menstruatiepijn

Ongeveer elke vier weken is het zo ver: je menstruatie. De ene vrouw heeft er meer last van dan de andere. Sommige vrouwen hebben alleen een algemeen gevoel van onbehagen als ze ongesteld zijn of vlak voordat ze ongesteld worden. Anderen hebben elke maand weer last van buikpijn en buikkrampen. Soms komen daar nog andere klachten bij, zoals misselijkheid, braken, diarree en hoofdpijn . Ook hebben sommige vrouwen last van pijn ter hoogte van de onderrug, de rug of de dijbenen.

Wat zijn de oorzaken?

Vanaf de eerste menstruatie in de puberteit is een vrouw ongeveer elke 4 weken ongesteld. Dit wordt de menstruatiecyclus genoemd. In die 4 weken tijd wordt er in de baarmoeder slijmvlies opgebouwd. Dit is ter voorbereiding op de eventuele innesteling van een bevruchte eicel.

Als er geen bevruchting plaatsvindt, is dat slijmvlies niet meer nodig. Het wordt door je lichaam afgestoten tijdens de menstruatie. Als je ongesteld bent, trekt de baarmoeder samen, om zo het slijmvlies beter te kunnen verwijderen. Dit samentrekken voelt aan als pijnlijke krampen in de onderbuik. Die krampen kunnen ook uitstralen naar je rug of dijbenen en daar pijn veroorzaken.

Prostaglandines

zorgen ervoor dat de baarmoeder samentrekt. Tijdens je menstruatie is een grotere concentratie van prostaglandines aanwezig in de baarmoeder. Hoe meer prostaglandines je lijf aanmaakt, hoe pijnlijker de menstruatie vaak is. Bovendien zorgen prostaglandines voor het doorgeven van de pijnprikkels. Zo kan het dat je ook andere klachten, zoals hoofdpijn, krijgt tijdens de menstruatie.

Menstruatiepijn, wat doe je eraan?

Je menstruatie komt elke maand weer terug. Maak je eigen plan om zo min mogelijk last te krijgen van die vervelende klachten!

Zo minimaliseer je de kans op klachten:

  • Stress kan je klachten versterken. Zorg dat je het niet te druk hebt rond je menstruatie en vermijd stress of heftige (sport)inspanningen.
  • Soms kun je extra vocht vasthouden rond de menstruatie. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: veel drinken kan helpen om dat vocht weer af te voeren. Ook kan het helpen om nu wat minder zout te gebruiken.
  • Rook minder of helemaal niet. Nicotine kan de krampen erger maken.
  • Drink liever geen alcohol.

Zo kom je je menstruatie het beste door:

  • Wees tijdens de menstruatie extra ‘lief' voor jezelf. Gun jezelf wat extra rust en ontspanning. Laat de boel even lekker de boel!
  • Lichte sportactiviteit is goed. De warmte en doorbloeding helpt je pijn verlichten en zorgt voor ontspanning. Maar doe het alleen als je er puf en zin in hebt!
  • Ga naar buiten. Frisse lucht werkt ontspannend en doet je goed.
  • Adem diep en rustig in en probeer de pijn als het ware ‘weg te ademen'.
  • Leg een warme kruik op je buik of neem een lekker warm bad. De warmte helpt je ontspannen.

Zo verlicht je de pijn:

Een speciale pijnstiller als Aleve Feminax® is zeer doeltreffend tegen menstruatiepijn. Door dit middel wordt je menstruatie niet beïnvloed, maar het verzacht wel de pijn en de andere menstruatieklachten.

Naar de huisarts:

Ga zeker naar de huisarts als je klachten echt vervelend zijn en je elke maand opnieuw uit de roulatie bent. Er zijn oplossingen voor, zoals het gebruik van de anticonceptiepil.

Menstruatie en de 'pil'

Als je aan de pil bent, is er geen sprake van echte menstruatie. Het wordt ook wel onttrekkingsbloeding genoemd. Deze ongesteldheid is minder heftig en minder pijnlijk dan een 'echte' menstruatie. Je kunt met de pil je menstruatie ook verplaatsen en uitstellen. 

 

menstruatiecyclus

De menstruatiecyclus loopt vanaf de eerste dag van de menstruatie tot de eerste dag van de volgende menstruatie. Een cyclus duurt gemiddeld 28 dagen, maar kan ook 21 of zelfs meer dan 40 dagen zijn. 

Zorg dat je het altijd bij je hebt om Aleve Feminax al bij de eerste klachten in te kunnen nemen