PijnwijzerOnline

Contact | Sitemap | » Bayer Global

Lage rugpijn

Lage rugpijn

Lage rugpijn komt veel voor. Je voelt pijn onder in de rug, in het gebied tussen de onderste ribben en de billen. Je voelt de pijn vooral als je beweegt of als je wilt opstaan uit je bed of een stoel. Mensen met lage rugpijn bewegen hun rug daarom het liefst zo min mogelijk.

Een vorm van lage rugpijn is spit. Dit kan in één keer in je rug schieten, waardoor het lijkt of je rug op ‘slot' zit en niet meer kan bewegen. 

Is je rugpijn acuut of chronisch?

Rugpijn wordt vaak ingedeeld in:

  • acute rugpijn (die korter dan 6 weken duurt)
  • subacute rugpijn (tussen de 6 weken en 3 maanden)
  • chronische rugpijn (langer dan 3 maanden)

Acute en subacute rugpijn gaan in de regel vanzelf weer over. Raadpleeg altijd je huisarts als je last hebt van chronische rugpijn.

Wat zijn de oorzaken van lage rugpijn?

Lage rugpijn ontstaat waarschijnlijk door overbelasting van de rug. Als je bijvoorbeeld een verkeerde beweging maakt of iets zwaars tilt, kan het ‘in je rug schieten'. Maar rugpijn kan ook ontstaan door (onbewuste) spanning. Soms span je je rugspieren aan zonder dat je het in de gaten hebt, bijvoorbeeld bij stress of drukte.

Het is niet altijd duidelijk waardoor iemand rugpijn krijgt. Vaak spelen meerdere factoren een rol. Bijvoorbeeld de combinatie van een slechte lichamelijke conditie, stress en veel autorijden. Ook als je lang in dezelfde houding zit (achter de computer bijvoorbeeld) kun je last krijgen van rugpijn.

Lage rugpijn, wat doe je eraan?

Rugpijn kan je echt belemmeren in het dagelijks leven. Met deze tips kom je er zo snel mogelijk van af:

Zo minimaliseer je de kans op klachten:

  • Zorg dat je niet te lang in dezelfde houding moet zitten of staan.
  • Zorg voor een geschikt matras en goed schoeisel.
  • Probeer af te vallen als je te zwaar bent en daardoor vaak last hebt van je rug.
  • Versterk je rugspieren door middel van krachttraining, bijvoorbeeld in de sportschool.
  • Moet je iets zwaars tillen? Buig je knieën en hou de romp recht.

Zo kom je een periode met rugpijn het beste door:

  • Beweging zorgt dat je eerder van je klachten af bent. Rust roest! Dus ondanks de pijn moet je blijven bewegen. Kies voor een rustige vorm: wandelen, fietsen en zwemmen. Als je pijn minder wordt, kun je steeds meer doen. Een fysiotherapeut kan je goed begeleiden.
  • Snel bukken of zwaar tillen is slecht als je lage rugpijn hebt. Sjouw nu niet met een zware boodschappentas en til je kind zo min mogelijk zelf.
  • Opstaan uit bed doe je als volgt: rol eerst op je zij, sla dan de benen over de rand slaan en druk jezelf dan met je armen zijwaarts omhoog.
  • Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kan het niet anders, bijvoorbeeld als je last van spit hebt. Blijf niet langer dan twee dagen in bed, anders verzwakken je spieren. Het kan lekker zijn om op je rug te liggen met kussens onder je knieën.

Zo verlicht je de pijn:

  • Warmte kan de lage rugpijn verzachten: neem bijvoorbeeld een warme douche of gebruik een infra-roodlamp.
  • Als je veel last hebt, kan een speciale pijnstiller zoals Aleve verlichting bieden. Nieuwe Aleve Select 275 werkt tot wel 12 uur lang tegen rugpijn. De hoger gedoseerde Aleve Intense 550 is speciaal ontwikkeld tegen stevige rugpijn. Eén tablet werkt tot wel 12 uur lang. Gebruik Aleve om het bewegen mogelijk of makkelijker te maken.

Naar de huisarts:

Ga naar de huisarts als je klachten hevig zijn of langer dan een week aanhouden. Ga ook naar de huisarts als je je zorgen maakt, of als je vragen hebt.

 

Wist je dat ...

  • ...ongeveer 80% van de volwassenen weleens rugpijn heeft?
  • ...vrouwen vaak rond de menstruatie last van rugpijn hebben?
  • ...overgewicht een extra risicofactor is?
    Het meedragen van het extra lichaamsgewicht is een belasting voor je rug en gewrichten.