PijnwijzerOnline

Contact | Sitemap | » Bayer Global

Je hebt spanningshoofdpijn

Je hebt spanningshoofdpijn

Als je een relaxt persoon bent, kun je toch last hebben van spanningshoofdpijn. Deze vorm van hoofdpijn wordt - ondanks de benaming - namelijk niet altijd door spanning veroorzaakt. Je kunt spanningshoofdpijn herkennen aan onderstaande specifieke kenmerken:

  • Een doffe, drukkende pijn die voelt als een strakke band om je hoofd
  • Pijn aan beide kanten van je (voor)hoofd
  • De pijn komt vaak vanuit je nek omhoog
  • Je nek en schouders voelen stijf aan
  • De pijn is meestal licht tot matig intens
  • De pijn belemmert je dagelijkse activiteiten, maar je kunt er wel mee doorgaan
  • De pijn wordt niet erger als je je inspant

Hoe vaak je spanningshoofdpijn hebt en hoe lang het per keer duurt, verschilt van persoon tot persoon. Bij de chronische vorm van spanningshoofdpijn heb je meer dan 15 dagen per maand last.* Daarnaast is er de zogenoemde episodische spanningshoofdpijn. Deze vorm duurt korter (bijvoorbeeld een half uur) en je hebt er minder vaak per maand last van.

* Als je denkt last te hebben van chronische spanningshoofdpijn, raadpleeg dan altijd een arts. Chronische spanningshoofdpijn is niet geschikt voor zelfzorg. 

Wat zijn de oorzaken?

Er is niet altijd een link aan te wijzen tussen spanningshoofdpijn en spanning. De oorzaak is meestal juist niet direct aanwijsbaar. Wel weten we dat spanningshoofdpijn uitgelokt kan worden door vermoeidheid, een hoge werkdruk of een verkeerde (werk)houding.

Spanningshoofdpijn, wat doe ik eraan?

Voorkomen is beter dan genezen. Probeer daarom te achterhalen wat bij jou spanningshoofdpijn geeft.

Zo minimaliseer je de kans:

Zorg voor voldoende ontspanning, een goede nachtrust en voldoende frisse lucht. Ook regelmatig bewegen en bij het werken regelmatig wisselen van lichaamshouding kan hoofdpijn helpen voorkomen.

Zo verlicht je de pijn:

Pijnstillers helpen bij het verlichten van spanningshoofdpijn. Sarixell is speciaal ontwikkeld voor stevige hoofdpijn en werkt effectief.
Laat je nek en schouders masseren. Ook dat kan verlichting van de pijn geven

Ga naar de huisarts:

  • Als je hoofdpijn (plotseling) toeneemt 
  • Als je je zorgen maakt 
  • Als je meer dan 15 dagen per maand last hebt van hoofdpijn. Je kunt last hebben van chronische hoofdpijn.